Takk for turen, Statsraad Lehmkuhl!

Takk for turen, Statsraad Lehmkuhl! 2500 1667 Bergens Rederiforening

78 deltakere fra den maritime næringen byttet ut dress og kontor med sydvest og seilskip når da Bergen Shipping Voyage gikk av stabelen. Det ble en fantastisk opplevelse og et autentisk møte med vær og vind ute i Nordsjøen.

Som en del av One Ocean Week og i forbindelse med Bergens Rederiforenings 125-årsjubileum ble bergen Shipping Voyage arrangert for første gang. I ekte Bergensværet gikk 78 kollegaer fra ulike maritime bedrifter om bord Statsraad Lehmkuhl, klare for sitt livs seilopplevelse. Fra Bergen ble kursen satt vestover. Målet var Lerwick på Shetland.

– Denne seilasen er en unik mulighet til å få førstehåndserfaring med mange av de utfordringene som de kommersielle skipene møter på daglig basis. Det er også en fantastisk mulighet til å knytte bånd på tvers av den maritime næringen, sier Trygve Nøkleby, daglig leder i Bergens Rederiforening.

Daglig leder i Bergens Rederiforening, Trygve Nøkleby var selv med på seilasen. Foto: Simen Peder Aksnes Aarli.

Tilbake i tid
Gjennom fem dager til sjøs var det deltagernes oppgave å seile den stolte seilskuten, med kyndig veiledning fra kaptein Jens Joachim Hjort og det profesjonelle mannskapet. Uten mobildekning og wifi ble jobb og hverdag lagt igjen i Bergen.

– Å gå om bord Statsraad Lehmkuhl er på mange måter litt som å reise tilbake i tid. Selv om det er moderne navigasjonsutstyr om bord, så lever og jobber toktmannskapet mer eller mindre på samme måte som da skipet ble bygget for 110 år siden, sier Even Storheim fra Maritime Bergen – som for anledningen var prosjekt- og turleder.

Om bord på Statsraad Lehmkuhl blir man innkvartert i hengekøyer i de to store ‘banjerne’ under dekk. Her lever man tett i tett mens man er til sjøs – så tett at man ikke kan unngå å bli godt kjent med medseilerne sine.

– Det var utrolig flått å møte alle deltagerne og tilbringe tid med sammen med så positive og flott kollegaer fra den maritime industrien. langvarige vennskap vil bli en viktig styrke for det norske shippingmiljøet fremover, sier Nøkleby.

Daglig undervisning
I tillegg til å lære hvordan man seiler et stort seilskip som Statsraad Lehmkuhl, fikk deltagerne andre ting å bryne seg på underveis. Som en del av opplegget hadde de tre vaktlagene daglige forelesninger med professor i arbeids- og organisasjonspsykologi og tidligere lærer ved Sjøkrigsskolen, Olav Kjellevold Olsen. Her fikk deltagerne faglig påfyll i teori om samspill, ledelse og teamarbeid.

Blant temaene Kjellevold Olsen underviste om var hvordan man raskt kan skape tillatt og trygghet i nye team. Det fikk deltagerne muligighet til å teste ut i praksis.

– De har rett og slett ikke noe valg. De skal seile skipet fra dag én og bo ekstremt tett på hverandre, og da blir du på sett og vis tvunget til å skape en god gruppedynamikk i det man kaster loss, sier Even Storheim.

Professor Olav Kjellevold Olsen holdt daglige forelesninger med deltagerne underveis i seilasen. Foto: Simen Peder Aksnes Aarli.

Hardt arbeid
Underveis på seilasen utgjorde gruppen tre ulike vaktlag: rød, hvit og blå vakt. De tre gruppene vekslet på å seile skuten gjennom hele døgnet. Hvert vaktlag hadde 4 timer med seilvakt to ganger hvert døgn. Underveis i seilvakten sto de til rors, hold utkikk både bak og forrett, gikk brannvakter, halte i rep, trimmet og berget seil.

– Å seile Statsraad Lehmkuhl er tungt arbeid. Det er ingen elektriske vinsjer og kraner som hjelper deg, så det kreves mye muskelkraft for å sette seil. For mange ble seilasen et lite treningsopphold, sier Storheim.

En, to og hiv! Foto: Julija Zalgaucka

Røffe forhold
Det ble et autentisk møte med vær og vind i Nordsjøen og det blåste godt under hele seilasen. Statsraad-en fikk brynt seg på vind som kom opp i over 50 knop i kastene på det meste.

– Vi hadde tidvis storm i kastene og mye bevegelse om bord, sier Elisabeth Drægebø, Senior Consultant & Business Development Leader i DNV.

Mye sjø og mye bevegelser i skipet gjorde sitt til at mange fikk sitt første ordentlige møte med sjøsyke.

– Personlig slapp jeg heldigvis unna å bli sjøsyk, men turen var likevel en viktig påminnelse for oss «kontorrotter» i maritim næring om hvor utfordrende det kan være å leve og arbeide under forholdene som er til sjøs!

Måtte snu
Nordsjøen kan være lunefull i april, og shetlands-farerene fikk virkelig kjenne på kroppen at det er naturen som bestemmer når man er om bord i et seilskip. Vinden blåste fra kraftig i fra vest store deler av turen, noe som i praksis førte til at det var vanskelig å seile vestover. Til tross for iherdig manøvrering fra kaptein Hjort og et kort blaff med østavind måtte man til slutt erkjenne at tiden hadde løpt ut og man måtte snu og gjøre vendereis tilbake til Bergen.

De friske vindforholdene gjorde sitt til at det ble en fartsfylt seilas, og til tross for at de ikke nådde Shetland, fikk alle om bord en spektakulær seilopplevelse på vei tilbake mot Bergen med vestavinden i ryggen. På det meste gjorde Statsraad Lehmkuhl 14 knop under seil, noe som er en meget anstendig hastighet for den store seilskuten.

– Værforholdene gav oss noen ekstra utfordringer i år. Grov sjø og hardt arbeid på dekk skapte en flott læringsarena for oss – både på et personlig plan og i len edelseskontekst, sier Trygve Nøkleby.

Spektakulær hjemkomst
Innseilingen til Bergen ble av det spektakulære slaget. Statsraad Lehmkuhl sin hjemkomst markerte startsskuddet for The One Ocean Week 2024 i Bergen. I ekte Statsraad Lehmkuhl-stil ble skipet sunget til kai.  Sjømanns-sjantiene runget ut over Vågen og det ble et flott skue for alle dem som hadde møtt opp for å ta i mot skipet og deltagerne.

Til slutt var det 78 lykkelige, slitne og forblåste deltagere som kunne gå i land på Bradbenken etter fire fulle dager til sjøs, fulle av sterke inntrykk og spektakulære opplevelser.