One Ocean Week 2024

One Ocean Week 2024 – maritim helg

One Ocean Week 2024 – maritim helg 2560 1687 Bergens Rederiforening

One Ocean Week 2024!

Lørdag formidag gikk startskuddet for One Ocean Week 2024. På Festningskaien var det rigget for aktiviteter for store og små både lørdag og søndag.

One Ocean Week har i år vært helt spesielt for oss Bergens Rederiforening. Siden vi i år fyller 125 år har vi lagt stor vekt på å gi hele byen en god maritim opplevelse under uken. Regn og vind satte ikke en stopper for bergenserne som strømmet til Festningskaien og aktivitetene der. Daglig leder i Rederiforeningen var strålende fornøyd med oppmøtet og arrangementet:

« Vi har arrangert seilas med Statsraad Lehmkuhl, seilregatta for publikum og sørget for at Beffen var gratis for alle hele helgen. Målet er at alle kommer nærmere hverandre og vi gir maritime opplevelser til både voksne og barn.»

Seilregatta med Bergens Rederiforening og Vestland seilkrets

Både lørdag og søndag var det mulighet for å delta på seilregatta – helt gratis! Bergens Rederiforening fyller 125 år i 2024, og ønsket i den anledning å gi flest mulig en innføring i seiling under åpningshelgen av One Ocean.

Lørdag fikk medlemsbedriftene i Rederiforeningen muligheten til å stille med lag og delta på regattaen. Det var god stemning i lagene fra Wilson EuroCarriers AS, Grieg Star AS, Gard, WISTA, Youngship og Odfjell da de ble fraktet i RIB ut til seilbåtene i Byfjorden.

Med instruktører og båter fra Vestland seilkrets fikk alle deltakerne en liten opplæring før de fikk mulighet til å prøve seg på oppgavene om bord. Det var store smil og begeistring da de kom tilbake. Søndag var det åpent for publikum for å prøve seg. Aktiviteten slo virkelig an blant både bergensere og tilreisende som var i byen.

Rederi-paviljong – Bergen på de syv hav

I rederi-paviljongen hadde Bergens Rederiforening og Maritime Bergen samlet en rekke Bergenskbaserte rederier.

Som en av verdens største shipping-byer, er Bergen hjemmet til noen av verdens største rederier. I paviljongen hadde Odfjell, Utkilen, Seacargo, Seatrans, Shearwater, DOF, Grieg Maritime Group, Sjøfartsdirektoratet, Bergens Rederiforening og Maritime Bergen utstillinger. Rederiene stilte ut modeller, og det var mulighet for å delta på flere ulike aktiviteter. Hos Grieg Maritime var det blant annet mulighet for å prøve VR- briller som lot deg «gå» rundt på et skip.

Til enhver tid befinner det seg skip rundt om i verden som kan knyttes til et Bergensrederier. Hos Bergens Rederiforening og Maritime Bergen kunne man se oversikt over hvor alle norske skip befinner seg i sanntid. Med Navtor sitt system, gikk oversikten alfabetisk gjennom seilende skip og nøyaktig hvor på de syv hav skipet befant seg. Til mange av tilskuernes overraskelse, var det snakk om over 500 seilende skip!

«En maritim festhelg for alle er en perfekt start på resten av uken for oss i Bergens Rederiforening.»

Trygve Nøkleby, daglig leder i Bergens Rederiforening

Statsraad Lehmkuhl hjemme fra seilas!

Lørdag formiddag kom Statsraad Lehmkuhl hjem fra seilas til Shetland. I regi av Bergens Rederiforening, Norges Rederiforbund og Maritime Bergen, har ansatte i den maritime næringen deltatt på Bergen Shipping Voyage.

Daglig leder i Bergens Rederiforening, Trygve Nøkleby, og Even Storheim og Line Andersen fra Maritime Bergen var blant de seilende. På Bradbenken sto flere hundre tilskuere da Statsraad Lehmkuhl kom seilende inn. For øvrig seiler også Statsraad Lehmkuhl med motor fra Bergen Engines.

«Å seile inn til åpningen av One Ocean Week med 75 ansatte fra maritime næring om bord på Statsraad Lehmkuhl var en stor opplevelse og minner oss om at Bergen er Norges viktigste havby.»

Trygve Nøkleby, daglig leder i Bergens Rederiforening