Samarbeid for å lykkes

Samarbeid for å lykkes 2560 1907 Bergens Rederiforening

Bergen viste seg fra sin aller fineste side da Sjøfartsdirektoratet, Maritime Bergen og Bergens Rederiforening inviterte til flaggfrokost under One Ocean Week. Med blå himmel, frisk vårluft, blikkstille sjø og møtested på vår alles kjære Statsraad Lehmkuhl, var rammene lagt for en god start på dagen.

Styreleder i Bergens Rederiforening, Marianne Møgster, åpnet møtet og løftet frem samarbeid som nøkkelen til at maritim næring skal lykkes med det grønne skiftet.  Møkster snakket om kravene som kommer fra EU og at man må holde tritt for å lykkes.

Hun løftet frem One Ocean Expedition som har klart kunststykket å forene akademia, næringsliv og sjøforsvaret gjennom partnerskap, men også vennskap. Skuten og verden har kommet til Bergen og denne uken står havet i fokus. Den store omstillingen maritim næring skal gjennom kan kun løses sammen.

Sjøfartsdirektør Knut Arild Hareide fulgte opp med betydningen av det norske flagg. Han fortalte at 40 prosent av flåten i det norske internasjonale skipsregisteret er knyttet til Bergen og vår region.  Nasjonen Norge er først ute på flere områder innen teknologi. Vi har vært først i verden på LNG, batteri, hydrogen og snart også ammoniakk. Dette har betydning og en verdi sa Hareide som også mener vi har alle muligheter til å delta å bidra i dette arbeidet, men vi mangler tempo!

Høyres leder Erna Solberg løftet frem havet og dens sentrale rolle i Norge. Solberg pekte på at krigen i Ukraina og pandemien har vist helt tydelig viktigheten av en sterk og profesjonell maritim næring.

– Vi lever i en urolig tid er den sikkerhetspolitiske situasjonen i verden er endret. Grunnet den spente situasjonen mellom Kina og USA øker den regionale handel og vi trenger rammevilkår regionalt. Det er derfor viktig at vi fortsetter å stå på barrikaden for fri handel, sa Solberg. Videre sa Solberg at 20 prosent av klimautfordringene vi står ovenfor kan stoppes dersom vi bruker havet i mye større grad.

«Norge lever ved og av havet. Derfor er maritim næring helt sentral i Norge».

Erna Solberg, Høyreleder

– I en tid preget av sikkerhetspolitisk spenning og usikkerhet er det utrolig viktig at vi har en god dialog og en god samhandling mellom alle aktører innenfor den maritime næringen.  Det sa NK og Stabssjef for Sjøforsvaret, Kjell Knut Aabrek i sitt innlegg.

Han løftet også frem kompetanse som et viktig satsingsområde og at det er det godt samspill med næringslivet, noe som gir et godt sivilt samhold. Videre løftet han frem rekruttering av personell med maritim bakgrunn som utrolig viktig. Det er et stort behov for ungdom med fagbrev og yrkesutdanning, sa Aabrek.

Avslutningsvis var det duket for en aldri så liten debatt mellom byrådsleder Rune Bakervik (Ap) og byrådslederkandidat fra Høyre Christine Meyer. Byrådsleder Bakervik erklærte Bergen for Norges havhovedstad og det var ingen uenig i. De lovet også at Bergen vil arrangere One Ocean Week neste år – uansett hvem av dem som vil lede byrådet!