Historisk formidling i ny drakt

Historisk formidling i ny drakt 150 150 Bergens Rederiforening

Bergens Sjøfartsmuseum holder stengt, som så mange andre, denne tiden. Hvordan formidler de nå vår sjøfartshistorie til publikum? Vi har snakket med konservator Lilli Ingvaldsen om hvordan de navigerer situasjonen.

Til tross for at museet holder lukket for ordinært publikum, jobber formidlingsavdelingen hard for å fortsatt kunne tilby gode museumsopplevelser. Museet har derfor i disse dager kastet seg på live-, og podcast-trenden.  På denne måten blir viktig historie formidlet med moderne virkemidler. Ved å følge museets facebook-, og Instagram-sider, vil du bli holdt oppdatert på program. På Spotify og Museumspodden.no kan du høre podcastene Sjøfartsmuseet har produsert.

Lilli M. Ingvaldsen Konservator - formidling

Lilli M. Ingvaldsen
Konservator – formidling

Lilli forteller at så mye som mulig av publikumstilbudene som de nå må avlyse er planlagt gjennomfør til høsten, eventuelt til våren 2021. Selv skulle Ingvaldsen ha en omvisning om krigsseilerne under andre verdenskrig nå i mai. Denne omvisningen er flyttet til september. I tillegg til september-touren, ser nå museet på mulighetene for å gjøre denne omvisningen digitalt i tillegg. Lilli sier at hun og hennes kollegaer jobber for finne og gjennomfører gode aktiviteter som ikke bærer preg av halvveis arbeid, selv om de nå må tenke kjapt for å snu seg for å finne nye løsninger.

Vi ønsker å snu oss raskt, samtidig som aktivitetene våre skal ha god kvalitet, sier Lilli Ingvaldsen.

Bergens Sjøfartsmuseum prøver å holde aktiviteten opp på den digitale plattformen. De har vært lenge på Instagram og Facebook, og på sistnevnte side har de mer enn 4000 følgere.

Disse følgerne hadde muligheten til å få med seg museets foredrag om Titanic når dette ble livestramet 14. april. Museet eget auditorium tar ca 80 personer, og det skal nevnes at langt flere fikk med seg foredraget takket være formidlingsplattformen.

Som planen er med Lillis omvisning om andre verdenskrig, planlegger museet å gjøre flere ordinære omvisninger og foredrag digitale.

Vi spør Lilli om hvordan stemningen er blant museets ansatte disse dager. Hun kan fortelle at det som vanlig går fort i svingene, og aktiviteten er høy! Og hun mener at tiden vi står i kan brukes konstruktivt. Det er gjort en del rokkeringer på arbeidsoppgaver og de faste vaktene på jobb fokuserer på andre ting enn å ta imot gjester. Nå er det tid til å rydde i magasiner og arkiv, reparere ting som har måttet vente, i det hele tatt ta tak i saker som har måttet ligge grunnet høy publikumsaktivitet. Lilli sier at de nå også får også en annen type arbeidsro til å planlegge for høstens aktiviteter og andre prosjekter med litt lengre tidshorisont.

Når museet igjen skal åpnes, forhåpentligvis i løpet av mai måned, er det viktig å være klar for et litt annerledes sammensatt sesong-publikum. Tidligere somres publikum er ikke de som kommer til å komme i år. Der aktiviteten tidligere har vært rettet mot et, hovedsakelig, utenlands publikum, vil sommerens publikum etter all sannsynlighet domineres av Bergensere og Nordmenn.

Og om du vil ut å gå i vårsolen kan du laste ned Maritim Vandrings-app, som Maritime Bergen laget sammen med Bergens Sjøfartsmuseum. Da kan du rusle langs gamle, historiske ruter midt i Bergen by – få ut finnen og ta deg en tur!