Grunder & korona – oppskalering i utfordrende tider

Grunder & korona – oppskalering i utfordrende tider 150 150 Bergens Rederiforening

ScanReach er en teknologisk gründerbedrift som har utviklet seg fra en ide i en garage på Sotra, til å være i full global vekst med 9 ansatte. Kongstanken er systemet In:Range, som kan lokalisere personer som befinner seg på et fartøy eller offshoreinstallasjoner – i sanntid. «Plug and play»-teknologien er enkel, lett å installere, koster lite og kan potensielt redde mange liv på sjøen.

Status i dag
Planene til ScanReach for 2020 var å skalere produktet ut i den maritime verden. Planen er fortsatt skalering, men verdenssituasjonen har gitt gründerne utfordringer som tvinger de ansatte til å snu oss rundt og tenke nytt om en del ting.

Her fra en messe i Kina før Koronaviruset tok over

– Som de fleste andre i Norge har de ansatte i ScanReach hjemmekontor. Hjemmekontor er ikke så vanskelig, men det utfordrer oss å tenke nytt på kommunikasjon, men det løser vi greit, sier Administrerende Direktør John-Roger Nesje

– Vi møtes av og til i «kaffekroken» på video/Teams, hele bedriften, kun for å være sosiale og slå av en prat. Vi har mer enn nok arbeid til alle, så alle står virkelig på, og alle gjør det beste ut av situasjonen. Virkelig et flott team i Scanreach, fortsetter Nesje.

Når det gjelder teknologi og utvikling hadde ScanReach installert løsning ombord i 10 skip før alle restriksjoner på reiser og møter ble innført. Dermed har firmaet 10 «Crew Finder» systemer i daglig operasjon, hvor de benytter «Remote access» for å sjekke tilstanden til systemet, samt «Over The Air». Begge systemene gir mulighet for oppdateringer når de må fikse «bugs» og gjøre oppgraderinger. Dermed kan de egentlig fortsette med teknologi og utvikling omtrent som planlagt.

– Her er mye arbeid fremover, sier Nesje.

Korona og nye utfordringer
En litt større utfordring gitt dagens situasjon er installasjon av systemene ombord i skipene.

– I den fasen vi nå er i så var planen å selv reise rundt og foreta installasjonene ombord, både for å lære av dette selv, og for å sørge for at de første installasjonene blir riktig satt opp. Med reiserestriksjoner og møterestriksjoner så går ikke det. Denne situasjonen har ført til at vi har fremskyndet tilrettelegging for at mannskapet ombord selv kan installere systemet. Så akkurat på dette området så har kanskje hele situasjonen pushet oss positivt fremover.

Heldigvis kan Nesje rapportere om at fabrikken går som normalt, samtidig som frakt og forsendelser går omtrent som normalt. Dermed er de leveringsklare og leveringsdyktige.

Likevel, det som denne situasjonen gjør vanskelig er kundekontakt, muligheten til å opparbeide nye kunder, markedsføring og nysalg.

– Vi har behov for å gjøre navnet vårt og løsningene våre kjent i den maritime verden, og dette året skulle benyttes på messer og konferanser, samt utstrakt møtevirksomhet med kundemøter, presentasjoner og salg. Avlysningene på messer og konferanser kom tidlig i år. Planene vi hadde for Asia er stoppet. Maritime konferanser og messer er avlyst. Dessuten kan vi ikke reise til kunder, og vi kan ikke møte kundene der de er for å presentere løsningen vår. Dermed må vi finne andre løsninger. Slik som innlegg, artikler og annonser i maritime kanaler, tidsskrift og digitale platformer og sosiale media. I tillegg forsøker vi også noen kundemøter på video. Vi håper og tror at vi skal få til oppskalering også på denne måten, men det er klart at effekten ikke blir den samme som de personlige møter som vi er vant til, sier Nesje

Det er utfordrende tider for mange. Det er ikke mange som er unntatt økonomiske utfordringer gjennom dette, som også vil ha påvirkning i lang tid fremover. ScanReach setter derfor stor pris på at myndighetene arbeider med tiltak og også de tiltak de har presentert. De utrykker også forståelse for at det er komplisert å lage rammebetingelser som skal hjelpe de som behøver hjelp og samtidig ikke skal misbrukes eller utnyttes til feil formål. Nå det er sagt håper gründerbedrifter at det kommer mer utvidet støtte og tilskuddsordninger, gjerne gjennom Innovasjon Norge, og med rammebetingelser som passer også en vekstbedrift som de selv.

– Vi har virkelig mye videreutvikling og nye løsninger fremfor oss i ScanReach. Et produkt som er klart til salg, og de første installasjoner er allerede i bruk. Fremtiden er lys, vi må bare få budskapet vårt ut til våre venner og kunder i det maritime markedet gjennom denne utfordrende tiden avslutter Nesje