Carnival seiler sitt mannskap hjem

Carnival seiler sitt mannskap hjem 150 150 Bergens Rederiforening

Et noe uvanlig syn blir å oppleve utenfor Bahamas når Carnival Corporation samler 18 av sine egne skip med det formål å få mannskapet hjem.

Reiserestriksjoner, bakkfast flyflåte og stengte grenser krever nye måter å tenke på når man skal flytte mannskap – og mannskapsskifte har vært det største problemet med tanke på drift, for flere av verdens rederier. Nå benytter Carnival Corporation sine skip på å seile hjem tusenvis av ansatte – en standsmessig måte å gå av vakt på.

Carnival Corporation består av ni cruiserederier med til sammen over 100 cruiseskip. Nå har selskapets rederier igangsatt et storstilt logistikksamarbeid hvor de sammen flytter mannskap, uavhengig av fast arbeidsplass. Av de 18 skipene som samles på Bahamas, skal ni benyttes til seile mannskapet til sine respektive hjemland.

Ingen av cruiseskipene til Carnival har i dag ordinære passasjerer om bord. Målet for selskapet for perioden som kommer er å beholde ca 3.000 ansatte om bord for å opprettholde kravet til sikker drift av skipene sine i denne ufrivillige pausen i operasjonen.

Det aller viktigste for oss nå er sikkerheten og tryggheten til mannskapet, slik at de kan komme hjem til sine nære og kjære på en god måte.

Dette sier Sandra Diana Bratland, Director Destination Affairs hos Carnival Group Norway.