Kina har betydelig innflytelse på globale markeder, spesielt innen skipsfart og maritim industri. Vår næring er avhengig av kinesisk kapasitet, og i dag bygges hele 60% av nye skip her. Samtidig blir landet mer autoritært – men også mer innovativt. Henning Kristoffersen fra Innovasjon Norge, Line Ollestad fra Rederiforbundet og Joachim Erlandsen fra Grieg Shipbrokers Research delte sine innsikter om Kinas rolle på årets første medlemsmøte.
Kinas økonomiske vekst og utfordringer
Henning Kristoffersen leder Innovasjon Norge sin avdeling i Kina. Han bor i Beijing og kjenner landet og kineserne godt: “Det er krevende for oss, og for kinesere også, å forstå alt som skjer i Kina. Og det er ikke så rart, for det er som et kontinent. I flere år har det vært en litt gloomy stemning økonomisk sett. Men det betyr ikke at det ikke går det remmer og tøy kan holde på andre felt. Innen shipping og grønn teknologi er det en vanvittig fart.”
Og nettopp dette ble en rød tråd gjennom møtet: Kinas dominerende posisjon innen skipsbygging og viktigheten av det kinesiske markedet for import/import via sjøveien.
“Kina er udiskutabelt Norges største handelspartner i Asia, og det grønne skiftet i maritim sektor er helt avhengig av Kina. Landets økosystem for produksjon og teknologiutvikling har gitt landet en strategisk fordel,” sa Kristoffersen.
Joachim Erlandsen fra Grieg Shipbrokers Research fremhevet at skipsfartens avhengighet av Kina er absolutt, men at Kina også er avhengig av resten av verden. Kinesiske importmønstre endres, og det er en økende bekymring for at Vesten vil forsøke å redusere sin avhengighet av kinesiske produkter. Samtidig fortsetter Kinas behov for råvarer, men med en overgang mot mer spesialiserte mineraler og produkter knyttet til det grønne skiftet.
“Kinas import kommer til å fortsette, men med andre råvarer, f.eks. mer spesialiserte mineraler. Det er mye som tyder på at Kina ønsker å være en stor leverandør av grønt utstyr for det grønne skiftet.”
Som skipsbygger har myndighetenes ambisjoner vært langsiktige og tydelig kommunisert. Kina leder nå stort i bygging av skip med grønt drivstoff, og har også gått forbi Hellas og Japan som største skipseiernasjon.
Det er bare å akseptere at vi er helt avhengig av Kina. Kina er dominerende, rett og slett.
Erlandsen påpekte også Kinas betydning for skyggeflåtens vekst, men vektla at det er mye som tyder på at krefter i Kina nå ser skyggeflåten som en risikabel affære.
Kina “fra plankekjøring til geopolitisk dilemma”
Kina har som ambisjon å doble sin økonomi innen 2035. Dette skjer samtidig som landet står overfor store utfordringer som en voksende boligkrise, redusert befolkningsvekst og et svekket handelsforhold med Europa og USA. Samtidig har den kinesiske regjeringen økt underskuddet på statsbudsjettet, delvis i påvente av utviklingen i amerikansk politikk.
Trumps politikk i hans forrige presidentperiode skapte stor usikkerhet for kinesisk økonomi, men Kina har tatt betydelige skritt fremover siden handelskrigen startet i 2018. Spørsmålet som nå reises, er hvordan USA vil forholde seg til Kina fremover.
Rådgiver Line Ollestad i Norges Rederiforbund diskuterte hvordan sikkerhetspolitiske utfordringer og geopolitisk usikkerhet påvirker NR sine prioriteringer. Kina har kommet høyere på dagsorden etter Covid-19, Ukraina-krigen, og den økende spenningen med Taiwan.
“USAs Kina-politikk skaper stor usikkerhet for oss. Forholdet mellom de to stormaktene vil kunne påvirke det maritime i regionen, men spesielt handelskrigen. Det er også en sårbarhet for Vesten at Kina har bygget sin egen dominans med enorm byggekapasitet for skip.”
Det maritime domenet har kommet mer i spill også på amerikansk side.
“Vi tror vi kommer til å se mer av at USA bruker dollaren som et våpen gjennom å sanksjonere og dermed påvirke hvordan vår næring vil kunne operere.” Ollestad viste også til at USA har en aktiv politikk for å øke kapasiteten for skipsbygging i landet.
I tillegg kommer EU med nye direktiv for å unngå oppkjøp fra Kina, hindre konkurransevridning og påvirke handel. Mellom EU, USA og Kina, hvor skal Norge stille seg? Særlig skipsfarten må forholde seg til en uforutsigbar geopolitisk situasjon. Rederiforbundet har utfordret norske myndigheter på dette.
Den norske ordreboken for nye skip i Kina er nest størst i Europa etter Hellas, 1/3 i 2023. Grønne løsninger er ett av de hovedprioriterte samarbeidsområdene mellom Norge og Kina, dette var en viktig avklaring fra statsministeren nylig. Men næringen står i et dilemma og det er svært krevende.
Avhengigheten av Kina vs. sikkerhetspolitisk trussel, hva betyr dette for næringen? Rederiforbundet forsøker å skaffe seg et helhetsbilde. Hvor står vi og hva betyr det? Særlig med sanksjonsrisikoen, det militære og sikkerhetspolitiske.