• E: adm@rederiforeningen.no

Havvind – vår energi vår fremtid

Havvind – vår energi vår fremtid 150 150 Bergens Rederiforening

I samarbeid med GC Rieber Shipping, Bergens Rederiforening og Maritime Bergen ble et nytt og spennende arrangement vel gjennomført, torsdag 20. februar. Denne gangen var temaet havvind og hvordan denne fornybare industrien skal inngå i Norges fremtid.

Selv om King Poseidon viste seg, var det et solid oppmøte med over 150 deltagere. Noe som viser interessen for et nytt marked er stor.

Arrangementet ble holdt på GC Riebers «Polar Queen», med forfriskende rammer. Med vindkast på 20 m/s og regnbyger ble arrangementet gjennomført i kjent Bergensk stil.

En fornøyd Daglig leder i Maritime Bergen ønskte gjestene velkommen og takket våre samarbeidspartnere for muligheten til å arrangere et slikt unikt seminar.

Deretter ble ordet gitt til Statssekretær Odd Emil Ingebretsen, som adresserte regjeringens havvind. Selv om det ble innledet med en oppmuntring til nærliggende lansering av en havvind strategi kunne dessverre ikke Ingebretsen love subsidier til næringen. Han redegjorde imidlertid for mulighetene Norge har som fornybar nasjon. Han beskrev hvordan havvind vil kunne stå for betydelig verdiskapning og nye arbeidsplasser for Norge. Ingebretsen påpekte at regjeringen har et sterkt ønske om å legge til rette for havvind som en ny kjempe i den norske næringen. Til slutt forklarte han at det viktigste regjeringen kan bidra med, vil være forutsigbare rammevilkår for næringen.

Finn Gunnar Nielsen som er professor ved Universitetet i Bergen, snakket om flere av fordelene med havvind. Gjennom mangeårig forskning på området har Nielsen god innsikt. Han beskriver offshore vind som den store energikilden, der Norge har gode forutsetninger på bakgrunn av kompetanse og store vindfulle havområder.

– Norsk havvind har stort potensial, men dessverre ingen plan. Det dummeste vi kan gjøre er å vente å la andre ta muligheten, sier professoren.

 

Thomas Saxegaard fra Norges Rederiforbund adresserte det de finner manglende aktiv politikk fra regjeringen. Det er mange rederier innenfor havvind segmentet, men de trenger støtte for videre satsning. Han dro blant annet fram eksempelet der Storbritannia har et mål om å produsere 30 gigawatt fra havvind, mens Norge ikke engang har et mål. Beskjeden hans til regjeringen er at tiden for å komme i gang er nå – helst innen juni 2020.

Frederik Colban Andersen fra Clarksons Platou ga de besøkende en historisk leksjon i norsk havvind. Han konkluderte med at Offhore vind er det mest voksende segmentet innenfor energinæringene. Den er avansert og omfattende, hvor hoved potensialet er på dypvann. Heldigvis har Norge kompetansen og erfaringen på området.

Fra DNB kom Thomas Nordahl. Han fortalte at DNB investerer 450 milliarder innen fornybar og infrastruktur. Per dags dato satser de hardt innen offshore vindparker, og det vil de fortsette med.
Jan-Kristian Haukeland fra DOF Subsea viste den omfattende prosessen for å produsere vindturbiner, som krever at mange leverandører og produsenter må delta i produksjonen. Haukeland påpekte at prosessen derfor vil kreve samarbeid fra ulike bedrifter i Norge.

Christoffer Knudsen fra Rieber Shipping fortalte hvorfor havvind satsningen er gunstig for Norge. Siden Norge over lengre tid har satset på olje og gass, har vi erfaring og kompetanse som kan benyttes i havvind satsningen. Vi har all kompetanse, kapital og verktøy som trengs.

– Vi kan skape et nytt industrieventyr.

Sysla avsluttet med en live podcast, der Paul Christian Rieber blir intervjuet av Marie Misund Bringslid. De ble enige om at næringen må komme i gang med utviklingen og fornybart er fremtiden.

– Det er her investeringene skal være.

 

Bergens Rederiforening ved Styreleder Arnstein Øvsthus for et flott arrangement, og gjestene for supert oppmøte før gjestene fikk en omvisning på Polar Queen.

Vedlagt er bilder fra arrangementet