• E: adm@rederiforeningen.no

Maritim krisepakke lansert: – Veien er brolagt med gode intensjoner!

Maritim krisepakke lansert: – Veien er brolagt med gode intensjoner! 150 150 Bergens Rederiforening

Regjeringens forslag til maritim krisepakke dekker ikke på langt nær behovene til en næring som stirrer inn i stormens øye. Tiltakene vil ikke føre til umiddelbart økt aktivitet og vi fester nå vår lit til at Stortinget kommer oss til unnsetning.

– Koronakrisen sammen med oljeprisfallet setter oss på den største prøven i moderne tid, hvor vi langs kysten er ekstra berørt, sier daglig leder i Maritime Bergen Siv Remøy-Vangen.

Fredag ble det kjent at Regjeringen vil bruke 3,6 milliarder kroner på en «grønn omstillingspakke» i kjølvannet av koronapandemien. Tildelingen vil gå over tre år. Regjeringen foreslår videre å bevilge penger til nye maritime prosjekter på til sammen 684 millioner kroner for perioden 2020-2024. Pengene vil blant annet gå til oppgradering av fartøy på norske verft for Sjøforsvaret og Kystvakten. I tillegg kommer penger til en ny låneordning for grønn flåtefornyelse og til forskning knyttet til grønn skipsfart.

– I et godt marked er dette et fantastisk tiltak, og vi berømmer Regjeringen for gode intensjon. Men slik vi ser dette er forslagene tiltak som skal stimulere til en langsiktig omstilling og har liten betydning for å holde aktiviteten oppe og sikre sysselsettingen ved verft, blant utstyrleverandører og i rederiene nå. Vår næring trenger tiltak som gir umiddelbar aktivitet, sier daglig leder i Maritime Bergen Siv Remøy-Vangen

Det er også bevilget 110 millioner til et nytt fartøy til Havforskningsinstituttet samt 60 millioner til vedlikehold.

– Lyspunktet i pakker er bevilgningen til Havforskningsinstituttet som vil utløse et nytt skip, og vi er utrolig glad på vegne av HI og Sissel Rogne. Det er goså svært gledelig å lese at Seilskipet Statsraad Lehmkuhl mottar krisestøtte, sier Remøy-Vangen. 

I en rapport bestilt av Maritime Bergen og Maritimt Forum går det fram at norsk maritim sysselsetting kan falle med nesten 25 prosent fram til utgangen av 2022. Vestlandsindeksen lansert tidligere denne uken underbygger også alvoret for Vestlandets mange bedrifter, hvor hver femte ansatt står i fare for å miste jobben.

– Nå fester vi lit til at opposisjonen kommer oss til unnsetning. Dagene frem til 19. juni vil være avgjørende for å trygge landets nest største næring og eksportindustri, fortsetter Remøy-Vangen.

Maritime Bergen sammen med Maritimt Forum fremmet like før påske en tiltakspakke som inneholder 40 tiltak som vil sikre maritim næring gjennom og etter koronakrisen. Les Maritime Bergens innspillspakke her.

– Vi er nok litt skuffet, da vi hadde håpet på tiltak som ville stimulere til umiddelbar aktivitet. Skal vi bygge bro til en fremtid med norsk grønn maritim teknologi, må vi ivareta den norske maritime kompetansen. Da mener vi at de viktigste løsningene er å bygge nye statlige skip, fjerne taket i nettolønnsordningen og utvide permisjonstiden til 52 uker, samt legge til rette for grønn flåtefornyelse, sier Remøy-Vangen.

Bilde hentet fra BA

– Regjeringen sier at man ikke bare må stimulere til det vi skal leve av til høsten, men det vi skal leve av i 2030. Men vi har lite å levere i 2030 hvis vi ikke kommer oss gjennom høsten, avslutter Remøy-Vangen