Mange veier til målet: Fire selskaper deler erfaringer med energieffektivisering 1910 1550 Bergens Rederiforening

Høstens første møte i Bergens Rederiforening satte fokus på en av våre viktigste utfordringer: Energieffektivisering. Fire selskaper delte ulike prosjekter og erfaringer med valg og implementering av ny, og kjent, teknologi.

Til tross for hard konkurranse mot sommersolen ute samlet vi en god gjeng medlemmer til presentasjoner og diskusjon av aktuelle initiativer som bidrar til å redusere skipsfartens fotavtrykk. Det er viktig at alle samarbeider tett for løse disse utfordringene.

Kjent og effektiv teknologi gir resultater

Jakten på resultater trenger ikke nødvendigvis være så lang og avansert, viste VP Technology Erik Hjortland. Han har jobbet med energieffektivisering i Odfjell i over ti år, og kan dokumentere effekt ved systematisk bruk av velkjent teknologi:

«Polering av skrog og propeller er kjent teknologi og en av de mest effektive måtene å forbedre et fartøys energieffektivitet. Det er et enkelt og viktig tiltak for å sikre CII compliance.»

Erik Hjortland, VP Technology, Odfjell

Vessel Performance Manager i Saga Welco, Helge Røttingen, kunne vise til gode resultater ved bruk av et annet, også vel dokumentert og tilgjengelig verktøy: Ruteoptimalisering.

«Det er store besparelser i tid, drivstoff og utslipp ved å finne den ideelle rute og fart på hver enkelt reise. Systemene våre gjør oss også i stand til å møte nye utslippskrav i fremtiden.»

Helge Røttingen, Vessel Performance Manager, Saga Welco

Optimalisering og nytenkning

Lars Solbakken fra DOF  viste til store gevinster på datadrevet optimalisering av fremdriftssystemene. «Dette bidrar til CO2- og drivstoffreduksjon og positive effekter på vedlikeholdsbehovet». Han fremhevet også viktigheten av å stadig forbedre operasjoner og tenke nytt i tillegg til å effektivere det vi allerede gjør.

SC Connector og rotorseil er et godt eksempel på akkurat det å tenke nytt, på møtet presentert av Johan Christian Hvide i Seatrans.

«Denne type seil har mange fordeler fremfor andre løsninger som benytter vind. Det er en teknisk enkel og gjenbrukbar installasjon som har lav risiko med tanke på størrelse, vekt og form,» fortalte Johan Christian.

Bredt spekter av prosjekter og ulike erfaringer gav en god diskusjon om gevinster og muligheter ved eksisterende og ny teknologi – det er mange veier til målet.

Neste møte er 19. oktober kl. 18:00, i samarbeid med Norges Rederiforbund.