Podkast: Bergens Rederiforening 125 år

Podkast: Bergens Rederiforening 125 år 800 426 Bergens Rederiforening

Daglig leder Trygve Nøkleby har besøkt Museum Vest Podden for å fortelle om Bergens Rederiforening sin historie og 125-årsjubileum. Hør intervjuet om foreningens begynnelse, viktige hendelser gjennom tidene, og prioriteringer i dag.

Hør om hvordan Christian Michelsen kontaktet sin far for å få opprettet foreningen i 1899, om tautrekkingen ved etableringen av NIS, og den lunkne mottakelsen Statsraad Lehmkuhl fikk når seilskipet først kom til Bergen. Og visste du at en innsamlingsaksjon blant rederiene finansierte Sjøfartsmonumentet og at styreprotokollene ble skjult på en hytte i Mjølfjell under andre verdenskrig?

125 år etter etableringen har rederiene over 20 000 ansatte i Bergensområdet, maritim næring skaper betydelige ringvirkninger og er internasjonalt ledende innen flere fagfelt – og foreningen markerer jubileum med en rekke aktiviteter gjennom året. Hør episoden her.