John Wiik ble hipset

• mandag, 16 november 2015 00:00

Administrerende direktør John Wiik i Norwegian Hull Club (NHC) ble hipset under Bergen Næringsråd sin årsmiddag fredag 13. november. Wiik har bygget opp et av verdens største selskap innen sitt segment.

- På denne kvelden har vi i Bergen Næringsråd også i år funnet noen vi vil hipse. Den vi vil hipse i år leder en virksomhet som godt kan kalles en «Hidden Champion», sa Marit Warncke, administrerende direktør i Bergen Næringsråd.

Nedenfor gjengis begrunnelsen for hipsingen:

Personen vi vil hipse i dag er en ekte bergenser i den forstand at han gjennom hele sitt virke har hatt ryggen til fjellene og blikket mot havet og verden der ute. I knallhard global konkurranse har han ledet sin virksomhet fra relativt beskjeden størrelse til å bli et av verdens desidert største og ledende innen sitt segment, fortsatte hun.

Til tross for det skarpe blikket ut i internasjonalt farvann, har han også vist sin kjærlighet og engasjement til Bergen, og spesielt til Kulturbyen Bergen, gjennom egen og bedriftens betydelige støtte gjennom mange år, til viktige bergenske organisasjoner og initiativ, som Festspillene, Den nye Troldsalen, Bergen Kunsthall, Bergen Sjøfartsmuseum, Statsraad Lehmkuhl og våre to andre skoleskip. Og til Kirkens bymisjon.

Mannen vi hipser i dag er altså noe så utypisk bergensk som svært beskjeden på egne og bedriftens vegner, og som aldri har snakket høyt om dette viktige engasjementet og bidraget til felleskapet i vår region.

Mannen vi hipser i dag beskrives av sine ansatte som et menneske med enorm energi og drive, med fokus på markedet og sine kunder.

Gjennom vel 30 år, har han fra selskapets hovedkontor, nærmest midt på Torgalmenningen, bygget opp en virksomhet som i dag er en svært viktig del av vår internasjonale maritime kunnskapsklynge.

Når han nå fra årsskiftet går av broen, kan han se tilbake fra da han startet i 1984, da hadde selskapet en omsetning på 85 millioner kroner i dag er omsetningen på 1,7 mrd kroner, den gangen hadde de 10 ansatte. I dag 160 topputdannede mennesker fra en rekke nasjoner. Virksomheten forsikrer i dag vel 10.000 skip og installasjoner på alle verdens hav.

Vi gratulerer John Wiik med velfortjent heder.

Brukermeny