Medlemsmøte Bergens Rederiforening 30. mars

30 mars 2017 17:00

(Lagre i kalender)

"Klubben", Olav Kyrresgate 11

Vi har gleden av å invitere medlemmene i Bergens Rederiforening til møte torsdag 30. mars 2017 klokken 17.00 i "Klubben" i Handelens og Sjøfartens Hus (3.etg)

Vi lover to spennende foredrag knyttet til det land som fortsatt leverer størstedelen av kvalifiserte sjøfolk til våre medlemmers skip.

"Hva skjer på og rundt Filippinene?"

Erlend Grimstad, leder av Norwegian Training Center i Manila (NTC), tidligere statssekretær i Olje- og Energidepartementet, vil presentere status på NTC. I tillegg vil han gi oss et innblikk i både den lokalpollitiske status, og hva man man forvente fremtiden vil være for det land som supplerer verden med 1/3 av maritimt crew. med en president Dutere som sier og gjør en del oppsiktsvekkende ting, både internt og i forhold til de tradisjonelle stormakter.

alt

I tillegg vil Hans Jørgen Gåsemyr, som er postdoktor ved Universitetet i Bergen ved Institutt for Sammenlignende politikk, hjelpe oss å løfte blikket til også å se på den geopolitiske situasjonen i hele området, og det mulige skifte i maktbalansen som man kan se konturene av som en følge av:

·        økende nasjonalisme generelt (illustrert ved BREXIT og "America First")

·        ny spenning i forholdet til USA

·        tilnærming mot Kina, og vil Kina nå ta tilbake sin rolle som verdens ledende stormakt både økonomisk og politisk?

·        den diktatorpregete ledelse på Filippinene. Hvor vil egentlig Duterte føre landet? Hva vil alt dette bety, og kan det stilles det spørsmål om landets politiske stabilitet, og kan Filippinene opprettholde sin posisjon som verdensledende crew-leverandør?

alt

Etter møtet vil det bli hyggelig sosialt samvær med servering av god mat.

Velkommen til et spennende og lærerikt møte.

Påmelding skjer ved å bruke følgende link: http://bit.ly/klubben17

Kart